Витамин В8

Витамин B8 улеснява метаболизма на мастните киселини, предпазва черния дроб от мастна дегенерация. Този витамин пречи на отлагането на холестерол по стените на артериите, за същевременно подпомага процесите на детоксикация на организма. Витамин В8 спомага за извличането на вредните субстанции, натрупващи се в организма в резултат на лекарствен прием.

Витамин B8 съставя мембраните на клетките във вид на фосфоинозитиди и заема 2-8% от вътрешния слой на мембраната. Не се знае много за синтеза на това уникално съединение, но се знае, че 3/4 от потребността на организма се покриват за сметка на собствения синтез. Витамин В8 се синтезира от стомашната микрофлора и успоредно с това трябва да постъпва в организма чрез храната. Инозитолът не се променя под въздействието на киселини и алкали. При нагряване се разрушава частично - до 50%.

Инозитол, както и витамин С, е производно на добре познатата ни глюкоза. Това е и причината преди време да го наричат витамин ВС.

Витамин В8 е особено важен за клетъчното деление. В по-големи концентрации той присъства в ретината, тъканите на мозъка и черния дроб. Инозитолът поддържа в добро състояние и нервната система. Отделя се в големи количества чрез майчиното мляко, което кара специалистите да заключат, че той има пряка връзка със състоянието на имунната система. След направени проучвания се доказва, че той има много благоприятен ефект при лечение на усложненията, причинени от диабет.

Приемането на хранителни добавки с този витамин в случаи на засегнати от рак клетки, води до спиране на растежа на туморните малформации и дори способства за обратното развитие на болните клетки. Най-добри резултати са постигнати при мъже, които страдат от рак на простата, пениса или тестисите.

Кофеинът е враг на витамин В8 и води до убиване на неговите запаси в организма. От известно време инозитол се намира на таблетки в аптеките и макар че дневната нужда на организма от инозитол е 250-600 мг, все пак твърда доза няма.

Установено е, че 1 г инозитол е много добро сънотворно. Сънотворният му ефект няма конкуренция сред нито един от съществуващите препарати. На всичкото отгоре тази доза няма странични ефекти и има уникалното свойство да променя качеството на съня.

Знае се, че в големи дози инозитолът притежава психотропно действие, подобно на това на съвременните транквилизатори. В8 може успешно да пребори депресия, невроза, като тушира пристъпите на паника и страх.

Този сякаш магичен витамин участва в регулирането на двигателната активност на стомаха, като е мощен стимулатор на развиването на полезната микрофлора. Има положително влияние върху работата на черния дроб, укрепва нервната система, както споменахме. В резултат на това може да предпазва от развиване на артеросклероза.

Витамин B8 намалява нивата на холестерола в кръвта; бори се със запека, както стана ясно той има стимулиращо действие върху храносмилателния тракт. Витамин В8 е много полезен при синдрома на поликистозните яйчници, важен е за работата на няколко важни мозъчни невротрансмитери.

Недостигът на витамин B8 може да причини кожни заболявания, болки в мускулите и дори и психични смущения. При липса на достатъчни количества от този витамин мозъчните функции и паметта отслабват.

Витамин B8 влияе върху обмяната на веществата и нормалното образуване на кожата и космите. Дефицит и недостиг на витамин В8 може да предизвика раздразнителност и нарушения на настроението.

Витамин В8 се съдържа в бъбреците, черния дроб, мозъка, маята, млякото, яйцата. Среща се в следните храни: фурми, лимони, портокали, смокини, ягоди, къпини, малини, цариградско грозде, гъби, житните култури, във вид на съединение като инозит фосфорна киселина с калций и магнезий, наричано фитин. Важни източници на инозитол са и бананите, кафявия ориз, нерафинирания петмез.

 

Храни, съдържащи Витамин В8:

100 г продукт – количество Витамин В8 (мг)

  • ориз - 450 мг
  • пшеница – 370 мг
  • бирени дрожди – 270 мг
  • праскови – 210 мг
  • пресен зелен грах – 162 мг
  • стафиди – 130 мг
  • кайсии и зеле – 95 мг
  • лук – 90 мг
  • пшеничен хляб, диня и ягоди – 65 мг
  • домати – 45 мг
  • кокоше яйце – 33 мг