Патладжан

25
Калории 
1
Протеини 
6
Въглехидрати 
0
Мазнини 

Патладжана има забележимо хипогликимично действие при продължителна и постоянна употреба в храната. Храненето с патладжани е много полезно за профилактиката и лечението на атеросклерозата, тъй като подпомага извеждането на холестерола от организма. Наличието на калий в този зеленчук оказва положително влияние върху дейността на сърцето и подпомага извеждането на течностите от организма.

 

Произход

Родината на патладжана е Индия. В тази страна и досега могат да се срещнат диви форми на този зеленчук. Вторичен център, в който също така е представено голямо разнообразие, е Китай, а също и някои страни от Югоизточна Азия. Арабите през XIII в. отнесли патладжана в Испания. А по-късно растението благодарение на персите попаднало в Африка.

 

Разпространение

В наши дни патладжанът е разпространена зеленчукова култура в повечето страни на тропиците и субтропиците. В света ежегодно се произвеждат над 5 млн. тона. Основните производители на патладжани са Китай, Индонезия, Япония, Турция, Филипините, Египет, Тайланд, Индия.

 

Полезни свойства

Патладжаните се препоръчват на всички. Благодарение на ниската им калорийност е полезно те да се включват в менюто на хората, които страдат от наднормено тегло, както и на възрастните. Те нормализират водния обмен и подобряват работата на сърдечния мускул. Освен това имат противовъзпалителни свойства, предпазват черния дроб от мастни натрупвания, засилват способността на инсулина да понижава равнището на захарта в кръвта, активизират процеса на образуване на еритроцити.
Благодарение на високото съдържание на калий и натрий, ястията от патладжани са ефективно жлъчогонно и пикочогонно средство.
 
Патладжанът е богат на хранителни влакнини и подобрява работата на стомашно-чревния тракт, а съдържащата се във влакнините тартронова киселина залавя липогенезата и така предпазва от затлъстяване. Нежните фибри на патладжаните, попадайки в организма на човека, поддържат жизнените дейности на флората на червата и подобряват храносмилането. Лекарите отдавна препоръчват патладжаните при пикочокисела диатеза, запек, подагра и отлагане на соли, когато заболяванията са свързани с нарушение на обмяната на крайните продукти на протеиновите съединения и въглехидратите. Сокът от сурови патладжани се използва при обриви и фурункули (намазват се болните места 1-2 пъти на ден). Само че патладжаните са противопоказани при стомашно-чревно разстройство.
В последно време учените откриха удивителните свойства на тези зеленчуци. Те оказват на организма противораково действие, влияят върху работата на жлезите с вътрешна секреция, регулират киселинно-основния баланс, извеждат радионуклеотидите. Затова хората, които се намират на територия с радиоактивно замърсяване, трябва да употребяват патладжани или продукти от тях.

 

 

Патладжана освен това:

 

Патладжанът е символ на дълголетието
Научните изследвания доказаха, че той има ценно участие в здравословния начин на живот. Дори се възприема като символ на дълголетието. Патладжаните съдържат много витамини, захари, ферменти, минерални и дъбилни вещества. В тях има белтъци, мазнини, калий, калций, магнезий, натрий, фосфор, сяра, бром, желязо, йод, мед, цинк, хлор и балансиран комплекс от микроелементи и витамини като В1, В2, В6, В9, С, РР и D.
Биологичноактивните вещества в патладжаните подобряват работата на сърдечно-съдовата система. Богати са на целулоза, органични киселини, които стимулират стомашната секреция и чревната перисталтика, пектинови вещества, които подпомагат ликвидирането на проблема със застойните явления в жлъчните пътища и червата, а също възпрепятстват развитието на атеросклероза.

Патладжанът подпомага работата на сърцето
Благодарение на високото съдържание на калий – 238 мг на 100 грама, патладжаните помагат за нормализирането на водно-солевия обмен и подобряват работата на сърцето.
Антоцианите предотвратяват развитието на тумори, намаляват съдържанието на холестерол в кръвта до 50% и повишават усвояването на мазнините. Благодарение на малкото съдържание на въглехидрати, патладжаните не са твърде калорични и са подходящи при хора, които се борят с килограмите и при болните от захарен диабет. Те засилват способността на инсулина да понижава равнището на захарта в кръвта и активизират производството на еритроцити.
Патладжаните се препоръчват при атеросклероза и анемия
Патладжаните се препоръчват като част от менюто при атеросклероза, различни отоци, подагра, анемия, заболявания на черния дроб и много други болести. Особено е полезен при възрастните хора, които имат по няколко заболявания. Този зеленчук помага при артроза, остеохондроза и остеопороза.

Патладжаните спомагат за укрепването на костите
Благодарение на химическия си състав, патладжанът подпомага възстановяването на хрущялната тъкан и укрепването на костите. Обелката на патладжана помага за укрепване на венците. Тя трябва да се подсуши във фурна за кратко, смила се, залива се с гореща вода и се прави запарка. Добавя се 1 ч. л. сол и устата се плакне с тази смес.
Патладжанът обаче е противопоказен при хора с язва на стомаха и дванадесетопръстника, остри гастрити и стомашно-чревни разстройства, при бъбречно-каменна болеста, пиелонефрити, уремия. При неправилно отглеждане и съхраняване на патладжаните, в тях могат да се натрупат токсини. Не купувайте патладжани, чиято окраска има кафяв, жълт или зелен оттенък.