Синдром на неспокойните крака

Синдромът на неспокойните крака е състояние, при което е налице силен дискомфорт и желание за движение на краката в седящо или лежащо положение. Движението им временно успокоява това чувство. Симптомите на заболяването са по-леки през деня и по-тежки вечер и през нощта и пречат на заспиването. Чувството за дискомфорт може да се появява и да изчезва, но се влошава при употреба на кофеин, недоспиване или по време на бременност.

Синдромът може да се прояви за пръв път във всяка възраст. Честотата на заболяването е 5% от хората на средна възраст и се увеличава на 10-20% от тези над 60-години.

Синдромът на неспокойните крака се проявява по-често при жените, отколкото при мъжете. Относително често настъпва по време на бременност, особено през втория триместър.

Синдромът на неспокойните крака, трябва да се различава от разстройството с периодично движение на крайниците, което е състояние, характеризиращо се с повтарящо се мърдане, трепване и други движения на краката, проявяващо се само по време на сън. Движенията са ритмични и се повтарят на всеки 20-40 секунди. Заболяването намалява пълноценността на съня, като причинява прекалена сънливост през деня и намаляване на концентрацията. Около 80% от хората със синдром на неспокойните крака имат разстройство с периодично движение на крайниците, но обратното не е вярно. При второто заболяване няма чувство на дискомфорт и желание за движение на краката през деня, както при първото.

 

Причини:

Механизмът, по който се проявява заболяването, не е напълно изяснен. Смята се, че заболяването, се предава по наследство при почти половината от болните. Освен наследствеността, съществуват редица фактори, които се свързват с развитие на синдрома на неспокойните крака:

  • бременност;
  • наднормено тегло;
  • тютюнопушене;
  • недостиг на желязо, желязодефицитна анемия;
  • периферна полиневропатия – полиневропатията е увреждане на нервите, за което може има множество причини – нелекуван дълго време хипотиреоидизъм, отравяне с тежки метали или токсини, диабет, хроничен алкохолизъм;
  • диабет;
  • бъбречна недостатъчност.

Употребата на някои медикаменти и субстанции се свързва с проява на синдрома на неспокойните крака:

  • кофеин;
  • алкохол;
  • някои лекарства за стомашни заболявания от класа на Н2-блокерите, като ранитидин;
  • някои антидепресанти от класа на трицикличните антидепресанти, като амитриптилин.

 

Симптоми:

Хората със синдромът на неспокойните крака обикновено описват симптомите си като неприятно чувство в бедрата, прасците, ходилата, а понякога и в ръцете. Чувството може да се опише по много различни начини, като:

  • напрегнатост;
  • дискомфорт;
  • невъзможност да се отпуснат краката;
  • сърбеж;
  • болка;
  • тръпки;
  • дърпане;
  • желание за движение на краката.

Симптомите на синдрома на неспокойните крака, имат следните характеристики:

  • появяват в периоди, когато липсват движения на тялото, например при седене пред компютъра или лежане;
  • временно се облекчават, след движение;
  • влошават се вечер.

 

Диагностициране:

Въпреки, че състоянието не води до сериозни заболявания, то може да наруши качеството на съня и да спомогне за развитието на безсъние. Също така съществуват по-сериозни заболявания, чиито симптоми наподобяват тези на синдромът на неспокойните крака, които могат да се открият само при преглед от лекар.

За да се постави диагнозата синдром на неспокойните крака, симптомите на пациента трябва да отговарят на следните критерии:

  • силно, непреодолимо желание да движи краката си, обикновено придружено от чувство за дискомфорт;
  • симптомите започват или се влошават при почивка, например при седене или лежане;
  • симптомите, частично или временно, се облекчават от движения като ходене, разтягане, обикновено за периода докато трае движението;
  • симптомите се влошават вечер.

Обикновено лекарят поставя диагнозата, докато пациента описва своите оплаквания. Кръвни тестове, изследвания на нервите и мускулите и други, се назначават за да се изключат по-сериозни заболявания, които могат да наподобят симптомите на синдром на неспокойните крака. Такива заболявания са:

  • болест на Паркинсон;
  • фибромиалгия – това е заболяане, което се характеризира с болки в мускулите, придружени от умора, нарушения в съня и паметта;
  • други заболявания на мускулите и ставите;
  • периферна полиневропатия, причинена от диабет, алкохолизъм и други.

Пациентът може да бъде насочен към лекар – специалист по медицина на съня за допълнителни изследвания. Те се извършват в специализирани лаборатории за изследване на нарушенията на съня. Обикновено диагнозата синдром на неспокойните крака не изисква такова изследване.

 

Лечение:

Лекуването на причината за симптомите, като недостиг на желязо или периферна невропатия, значително облекчават оплакванията. Дефицитът на желязо може да се корегира с хранителни добавки, съдържащи желязо. Такива, обаче трябва да се приемат само под лекарски контрол и след лабораторно измерване на нивата на желязо в кръвта.

Ако пациентът има синдром на неспокойните крака, който не се свързва с друго заболяване, лечението се фокусира около промени в начина на живот и ако те не помогнат – медикаментозно лечение.

Медикаментозното лечение на синдрома на неспокойните крака включва:

  • лекарства прилагани при болестта на Паркинсон – те често се прилагат за лечение на синдрома на неспокойните крака. Страничните ефекти от тези лекарства са леки и включват гадене, замайване, умора. Важно е да се отбележи, че при страдащите от синдрома на неспокойните крака, не се наблюдава увеличен риск от развитие на болестта на Паркинсон, повече от колкото на другите хора;
  • опиоидни лекарства се прилагат при средни и тежки симптоми, но в по-големи дози водят до пристрастяване;
  • мускулни релаксанти и приспивателни – лекарства от класа на беноздиазепините могат да спомогнат за по-лесното заспиване вечер. Те, обаче не елиминират неприятните усещаня в краката и могат да причинят сънливост през деня;
  • лекарства прилагани при епилепсия.

Може да е необходимо да се опитат няколко лекарства, докато се уточни правилното лекарство (или лекарствена комбинация) и точната доза за всеки пациент. По време на терапията може да се наблюдава феномен на „изчерпване на ефекта” на лекарствата, след като известен период от време успешно са облекчавали симптомите. В такива случи те се сменят с друго лекарство.

Повечето от медикаментите за лечението на синдромът на неспокойните крака не са подходящи по време на бременност. Симптомите обикновено са най-тежки през първия триместър и тогава могат да се предпишат някои обезболяващи.

Трицикличните антидепресанти и някои лекарства против гадене влошават заболяването и е необходимо да се избягват, но когато трябва да се приемат, те могат да се комбинират с медикаменти облекчаващи симптомите в краката.

 

Хранителен режим:

Храненето е важен фактор за правилното функциониране на нервната система, поради което няма как да бъде пренебрегната ролята му за развитието и контрола на състоянието. Придържането към здравословна диета може да помогне за облекчаване на симптомите и насърчаване на съня:

  • Ограничете алкохола, кафето, както и храни, които възбуждат нервната система, като шоколад и сладкиши, особено вечер, преди лягане;
  • Откажете цигарите. Тютюнопушенето може да предизвика напрежение и нервност в организма, което да окаже влияние върху съня;
  • Лекарства. Понякога, лекарства приемани за други условия може да пречат на мускулите да се отпуснат напълно или да предизвикват безсъние. Консултирайте се с лекуващия си лекар, за да установите дали приеманите лекарства допринасят за поява на синдрома на неспокойните крака.

 

Хигиена на съня

Синдрома на неспокойните крака значително нарушава съня, поради което е нужно всички допълнителни фактори, които имат подобен ефект да бъдат намалени или изключени изцяло.

  • За да подпомогнете заспиването вечер, лягайте всеки ден по едно и също време. Може да си прилагате определени "ритуали", като топла вана, филм или музика, които да Ви предразполагат и помагат на организма по-лесно да се настройва за сън;
  • Понякога, спането с чорапи води до значително облекчение на симптомите и подобрение на съня. Вероятно поради факта, че така краката остават топли и защитени;
  • Може да си направите дневник, в който да отразявате кое пречи и кое подпомага съня Ви.

 

Физически упражнения

Стресът често играе роля в появата на синдрома на неспокойните крака, поради това, всичко, което помага за намаляване на стреса, може да помогне за намаляване на симптомите. Подходящи са техники за релаксация, като медитация, дихателни практики и автогенен тренинг.

Най-доброто лечение е превенцията. Съществуват доклади, че хората, които се упражняват 30 до 60 минути на ден, изпитват по-малко умора и по-леки симптоми. Упражненията не трябва да бъдат силови и натоварващи. Ходене или леко бягане, ще помогне за успокояване на краката и ще подобри качеството на съня.

Йогата доказано е от полза за хора, страдащи от синдрома на неспокойните крака. Според изследване, публикувано в списание за алтернативна и допълнителна медицина, жени страдащи от СНК, които практикуват йога имат по-леки симптоми, по-ниска степен на стрес и по-качествен сън.

Компреси

Опитайте да редувате топли и студени компреси на краката си, за да намалее болката и дискомфорта. Може, също така, преди лягане да вземете отпускаща вана или масаж. Това ще помогне на мускулите да се отпуснат.

Масаж

Когато усетите желание да движите краката си, започнете да ги триете и да ги масажирате по цялата им дължина, по посока на пръстите. Тези движения изпращат сигнали до мозъка и могат да намалят изтръпването и мравучкането. Ако това не помогне, седнете в леглото и здраво масажирайте прасците, за да им осигурите по-дълбока стимулация.

 

Хомеопатия

Сред препоръчваните хомеопатични лекарства срещу синдром на неспокойните крака и някои от по-характерните им показания са:

  • Рус токсикодендрон: подходящо средство при наличие на болки и втвърдяване в мускулите и ставите. Лицето може да бъде неспокойно, разтревожено, подозрително и депресирано. Симптомите се влошават през нощта и по време на лежане. Облекчение настъпва при движение, топлина и масажиране на краката.
  • Тарентула хиспана: подходящо за силно неспокойни, превъзбудени и нетърпеливи хора, изпитващи симптоми като изтръпване, потрепвания и резки движения. Облекчение настъпва от силно движение, танци, силен натиск или триене на краката.
  • Цинкум металикум: лицето, за което е подходящ цинкум често има неволеви движения на краката, съпроводени от психическа и физическа умора. Симптомите се влошават при умора, силен шум, докосване, алкохол. Облекчение настъпва от топлина и триене на краката.
  • Фосфорус: препоръчва се при наличие на спазми, изтръпване, скованост и резки потрепвания на пръстите на краката. Подобрение настъпва при лежане на дясната страна.
  • Магнезия карбоника: краката често се чувстват уморени, болезнени и неспокойни – особено забележими са признаците при продължителен престой в една и съща позиция. Възможно е да се наблюдават още спазми и болки в долната част на краката със слабост. Симптомите на неспокойните крака се влошават от промени във времето и затопляне в леглото.
  • Каустикум: при проява на синдрома на неспокойните крака предимно през нощта, често придружено от изтръпване, артритни или ревматични болки.
  • Арсеникум албум: подходящо за лица, които изпитват страх от това да са сами, тревожни и нервни като цяло. Нужда от постоянно движение на краката, особено през нощта, възможно е да се наблюдават и мускулни крампи в прасците. Допълнително показание е честа жажда за студена вода и нужда от компания.

Изборът на конкретен препарат, степента на разреждане и точната дозировка трябва да бъдат предписани от лицензиран хомеопат, на база на индивидуален преглед и интервю.

 

Билколечение:

Билките, които намират приложение за облекчаване на симптомите на синдром на неспокойните крака, са предимно релаксиращи и тонизиращи мускулите:

  • С тонизиращ ефект са млечен овес, готу кола, ашваганда или индийски женшен - отдавна се използват при нервен дефицит. Чрез различни механизми, тези билки подобряват нервния тонус и дейността на ЦНС за контрол на мускулния тонус. Може да приемате една или няколко от тези билки, няколко пъти на ден, в продължение на няколко месеца, за да настъпи постепенно подобрение.
  • Билки, релаксиращи мускулите се препоръчват преди лягане, за да подобрят качеството на съня. Такива са пасифлора (Passiflora incarnata), валериана, лайка и кава кава (Piper methysticum). Приемайте по една или повече от билките, около час преди лягане. Ако не настъпи видим ефект при първия прием, може да увеличите дозата на другата вечер.

За да подберете най-подходящата билка или билкова комбинация се консултирайте с лекуващия си лекар!

 

Добавки при синдром на неспокойните крака

  • Витамин Д. В проучване е установена известна връзка между недостиг на витамин Д и СНК. Поради това, допълнителният прием на витамин Д може да подобри симптомите.
  • Магнезий. Магнезият е изключително важен минерал за нормалната мускулна дейност и е особено подходяща добавка при наличието на мускулни крампи. Освен под формата на хранителна добавка, магнезий може да си набавите и като пиете минерална вода, богата на мегнезий (100 мг/л).
  • Фолиева киселина. Фолиевата киселина помага за производството на червените кръвни клетки и следователно, за осигуряване на нужния кислород на клетките, който често е намален при синдрома на неспокойните крака. Богати източници на фолиева киселина са зелени листни зеленчуци, боб и портокалов сок.
  • В-комплекс. Друга важна добавка са витамини В комплекс. Те участват в синтеза на невротрансмитерите и дефицита им се свързва с мускулни потрепвания, изтръпвания на крайниците, както и други нервни симптоми. Приемайте витамините с храната, два или три пъти на ден (в зависимост от конкретния продукт). Комбинираният прием на витамини от група В, магнезий и калций може да доведе до значителен ефект още след няколко седмици.
  • Калций. Калцият е свързан с дейността на мускулите и мускулния тонус, поради което трябва да се включи като добавка.
  • Желязо. Желязото е част от молекулата на миоглобина, който е протеин, отговорен за съхраняването на кислород в мускулите. Без достатъчно желязо, миоглобинът не може да побере достатъчно кислород и това може да стане причина за мускулни нарушения. Яжте храни, богати на желязо – черен дроб, пшенични зародиши, нетлъсто говеждо месо, зелени листни зеленчуци.

 

Профилактика:

Спазването на някои прости съвети може значително да облекчи симптомите на синдрома на неспокойните крака:

  • вани и масажи на краката;
  • редовни физически упражнения – редовната физическа активност намалява симптомите, но една тежка тренировка във фитнес салона, скоро преди лягане може да ги усили;
  • прилагането на топло или студено или редуването им върху краката може да облекчи чувствато на дискомфорт, например топла и студена вода;
  • намаляване на тютюнопушенето и употребата на алкохол и кофеин;
  • прилагане на добра хигиена на съня – лягане по едно и също време, използване на леглото само за сън и секс;
  • поддържане на вниманието заето преди лягане – скуката и сънливостта преди лягане влошават симптомите на заболяването. Играенето на видео игри, решаването на кръстословици, пъзели и други дейности, които занимават съзнанието облекчават нуждата за движение в краката;
  • прилагане на техники за релаксация и намаляване на стреса, като йога, медитация и други.